maandag, juli 11, 2005

Zuidoost Europa

Samen met Maaike trek ik de zomer van 2005 door Zuidoost Europa. Om iedereen een beetje op de hoogte te houden van onze bezigheden, zullen we dit blog tijdens onze reis aanvullen met belevenissen, nieuwtjes, wetenswaardigheden enzovoort.

Als je je ei kwijt moet, dan kan dat hier. Zolang je ei een beetje bij het onderwerp past, zullen wij over boter en kaas terugschrijven.

9 Comments:

Sigrid said...

This post has been removed by the author.

zaterdag, 16 juli, 2005

dag allen,

we zijn goed aangekomen in Zagreb afgelopen zondag. dezelfde dag zijn we verder gegaan naar de meren van Plitvice. echt mooi daar, allemaal watervallen en meren, gewoon practig om rond te lopen. in 1 dag hadden we alles daar gezien en zijn we door gegaan naar Split. eigelijk hadden we Zadar in gedachten, maar die bus kwam maar niet. dus toen maar een dagje Split, ook mooi. het oude gedeelte van de stad in een grote Romeinse ruine. s avonds hebben we in zee gezwommen, het water was verlicht met grote lichten, echt gaaf. nu zijn we in Biograd. we hadden in de planning om morgen met de duikcursus te beginnen, maar dat ging niet lukken, dus hebben we nog een dagje vrij. we staan op een gezellige camping, erg klein en veel Nederlanders, dat wel. maar het zijn niet van die vrezelijke lui gelukkig. morgen gaan we denk ik wel weer in zee zwemmen ( zout water is niet echt lekker om binnen te krijgen, kwam ik vandaag achter ) en verder nog wat rondhangen hoogstwaarschijnlijk. het weer is hier verder prima, graadje of 30 denk ik. we vermaken ons wel!

woensdag, 20 juli, 2005
sigrid said...

zo, we hebben ons duikdiploma gehaald! eitje, lol.
het duiken is echt zo mooi, onder water heb je hele toffe dingen om te zien. fel gekleurde vissen, zeesterren en zeekomkommers en mooi koraal en andere rare planten. we hebben ook een dikke oktopus gezien, maar hij wou niet uit zijn holletje komen helaas.
morgen gaan we verder naar dubrovnic. en vanaf daar weten we nog niet precies waar we heen gaan, italie of macedonie. dat zien we daar wel. we gaan straks even lekker eten hier ergens als we nog een plekkie kunnen vinden, want het zit hier vol met nederlanders......
maar verder is het nog helemaal top!

maandag, 25 juli, 2005

hoi hoi,
we zijn nu in Macedonie, bij het meer van Orhid. we staan hier op een echte smerige camping en slapen in een kipcaravan. weer eens wat anders dan een tent! vanaf Dubrovnoc zijn we naar Bar gegaan, dat ligt in Montenegro aan de kust. weinig van Bar meegekregen, want we gingen direct door naar Skopje met de nachttrein. we kwamen om een uur of 2 aan in Bar en konden pas om 9 uur savonds weg, dat was even wachten dus! vandaag om 4 uur kwamen we aan in Skopje, wat een lange reis, maar het uitzicht was wel heel erg mooi. in Skopje hebben we een taxi genomen naar Orhid. ik wil niet weten hoeveel we er voor betaald hebben, maar we waren er in ieder geval wel lekker snel, 2 uurtjes rijden maar. dat is niets vergeleken bij 19 uur in de trein! ik heb er inmiddels heel wat stempels bij in mijn paspoort, wel hele simpele, maar het zijn stempels.
het is nog steeds behoorlijk warm hier. we hoorden dat er een concert van Deep Purple hier in de stad zou zijn vanavond, maar dat bleek achter af niet niet te kloppen, helaas. er is alleen een of ander klasiek muziek festival...
in Dubrovnic heb ik mijn eerste mixje gehad, genaamd Yellow Birth dacht ik zo, HA die was even lekker!!! was in een heel relaxed barretje, nouja het was behoorlijk groot. overal van die hele luie onderuitzakbanken en stoelen met grote kussens, jammer dat we er bijna helemaal alleen zaten... maarje wat wil je op een maandag avond. de drank was lekker, nog nooit zoveel gehad op 1 avond, ben verslaafd aan Baileys, misschien omdat je de alcohol niet echt proeft, lol. maar ik kon nog over een lijntje lopen hoor, een stoeprand van 30 cm breed.
maargoed, de planning: ik denk niet dat we hier nog lang blijven, misschien gaan we morgen even voor een andere camping kijken en andres misschien wel verder naar Griekenland. het centrum van de stad is hier wel OK, maar de rest is echt een zooitje waar ook niets te beleven valt. het meer is wel erg mooi voor zover we het gezien hebben. eerst maar een nachtje in de kipcaravan slapen!

vrijdag, 29 juli, 2005
sigrid said...

hoi mams en alle anderen,

ik weet niet wat de 'sirtaki' (?) is, maar we zijn in ieder geval al in Griekenland en hebben weer een lullig stempeltje erbij gekregen. Macedonie beviel ons niet echt. het land zelf is echt heel mooi, maar we voelden ons niet echt welkom daar. dus ja, dan maar verder naar Griekenland. het oude gedeelte van Orhid is is wel heel erg mooi. ze zijn er nog bezig met archeologisch onderzoek en halen allemaal mooie dingen boven de grond. verder staan er hele mooie oude gebouwen en een de restanten van een badhuis, nog met de oorspronkelijke mozaiekvloer erin. das wel tof om te zien!
nadat we het oude gedeelte hadden bekeken zijn we met een bus naar Bitola gegaan en vandaar een taxi genomen naar de Griekse grens. vanaf de grens konden we meerijden met iemand die een touristenbureau had en ons ondertussen probeerde over te halen om de volgende dag met een bus van hem mee te rijden naar Mount Olympus. daar de berg beklimmen leek me heel erg leuk, maar het is toch veel te warm en je mag de berg niet beklimmen als je niet met een georganiseerd iets mee gaat. daar had ik geen zin in, dus toen hadden we besloten om de nachtbus naar Athene te nemen vanaf Florina. meneer van het tourisenbureau bracht ons overal naar toe, restaurantje, pinautomaat, busstation, regelen van de buskaartjes. en dat alles voor maar 1 colaatje en zijn geslijm aanhoren.
de bus zou om 8 uur in Athene aankomen, maar dat bleek 5 uur in de ochtend te zijn. sta je daar met je slaapkop om 5 uur in de ochtend in hartje Athene! taxi genomen naar een hotel, en daar lekker gedouched. daar waren we wel aan toe na die gore camping van Macedonie! om 7 uur smorgens de stad in gegaan, want we waren beide toch klaar wakker. als eerste zijn we naar de Acropolis gegaan. 20 minuten in de rij gestaan voor een kaartje. dat hoefde niet kwamen we achter toen we aan de beurt waren, want we hadden een studentenkaart en voor studenten is het gratis. waren schrijven ze dat niet op een bord dat bij de ingang hangt!!! maargoed. als je alle stijgers, verlichting en gebouwtjes wegdacht, dan is het er heel imposant. gigantische zuilen enzo, die lui bouwen alles megagroot. echt de moeite waard om gezien te hebben, maar echt zonde van al die moderne troep die ertussen staat. moeilijk om een foto te maken waar aleen maar oude bouwerken op staan.
vervolgens zijn we naar de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat gegaan, jaja. dat was ook heel leuk om te zien. de wachters hebben hele maffe kleren aan en schoenen met spijkers aan de onderkant en pluizen bollen op de schoenneus. en natuurlijk lopen ze ook op een hele apparte manier. verder nog naar een park geweest en duiven gevoerd en toen maar weer naar het hotel toe. middagdutje gedaan, nouja dutje, we lagen om een uur of 1 en Maaike moest me om 5 uur uit mijn coma schudden, anders was ik niet wakker geworden denk ik. het kookstelletje heeft gelekt en nu zit alles onder de Benzine, pffff. dus ik een uur staan boenen en schrobben en spoelen. hielp allemaal niet echt, dus op de eilenden maar een wasserette opzoeken. toen hebben we savonds nog ergens gegeten waar we halverwege de maaltijd overal kakkerlakken ontdekten. om een uur of 11 gaan slapen en vanochtend werdt ik pas om half 10 wakker, Maaike ook. we zijn echt helemaal uit ons ritme. we zijn nu in Pireaus en hebben een kaartje gekocht naar Paros. de eerste boot vertrekt pas om half 5 vanmiddag en het is nu 12 uur. even wachten dus.
hopelijk gaat alles op de eilanden straks een beetje makkelijker en hebben we wat minder pech, haha. niet dat we naar huis willen hoor! ondanks een paar minder leuke dingen hebben we het nog prima naar ons zin! vanaaf kunnen we weer lekker in zee zwemmen en straks gaan we nog even Athene bekijken. we nemen ongeveer 2 weken te tijd om de eilanden te bekijken en dan nog een week voor Turkije. we hebben al heel wat mooie foto's gemaakt, binnenkort stuur ik er weer een paar op.

groetjes

maandag, 01 augustus, 2005

oeps!
ik drukte net perongelijk op escape en toen was mijn hele verhaal weg... heb ik weer.
in het kort nog eens dan maar:

Paros was echt heel erg mooi. we hadden een hele mooie camping, gaaf stand met hoge golven en leuke stadjes om daar heen te lopen.
nu zijn we op Naxos en hier is het ook prachtig. gisteren met een scooter over het eiland heen gescheurt en gesnorkeld. oude mannetjes op ezels en de jeugd neemt de scooter. om 3 uur vanmiddag vertrekken we naar Amorgos. we hebben geen flauw idee wat we er van moeten verwachten, dus dat wordt een verassing!
ik ben weer eens lekker verbrand en maaike is gisteren met een of andere plant in contact geweest die niet zo leuk deed. ze kreeg rare vlekken op haar gezicht en het brande heel erg. naar de dokter geweest voor een pilletje en een zalfje. nu heeft ze nog een dikke wang en een rare vlek erop zitten.
Turkije, tsja... ik denk dat we maar een beetje in het binnenland moeten blijven. een aanslag meemaken op vakantie lijkt me zeker geen pretje. over een weekje komen we daar aan, we zien nog wel even hoe we de boel verder plannen.

jullie horen nog van ons!

zaterdag, 06 augustus, 2005

zijn we weer!

de boot naar Amorgos begon direct al weer verkeerd. we stonden bij de verkeerde pier te wachten, tuurlijk, dat kon ook niet anders! we hadden een redelijk kleine boot maar de toch begon heel mooi. geen plak op een bankje of stoel dus toen maar ergens op de grond neergeploft. mooi uitzicht op andere eilanden in de verte, maar op een gegeven moment kwam er een dikke onweersbui aan... en we werden nogal nat opzich..... tegen de tijd dat we aankwamen waren we weer wat opgewarmd en opgedroogd. we hadden geen zin in een camping, dus dan maar een hotel. redelijk lux, maar we konden er maar 1 nacht blijven en moesten er de volgende ochtend 11 uur uit zijn, dan werden we naar een andere kamer gebracht. maar we waren niet wakker voor 11 uur, dus na hevig gebonk op onze deur hebben we ons snel aangekleed en naar een ander onderdak laten brengen. een studio met een keuken enzo. we hebben vervolgens de hele dag genoten van de airco en tv, voordat we weer naar een camping moesten, want ook deze kamer was maar voor 1 nacht. het eiland zit zo vol dat het zelfs proppen was op de enige camping in de buurt van de haven en misschien wel op het hele eiland. de tweede dag hebben we de noordkant van Amorgos te voet verkent. je kunt hier echt prachtig wandelen en je komt geen kip tegen, alleen maar geiten, dat wel. de oude stad van Aegiali wordt namelijk helemaal bewoond door geiten, in iedere ruine lopen er wel een paar. ik ben er ook achter dat je na een hele dag lopen niet al te veel alcohol moet drinken: wat wordt je daar lam van zeg!!! en toen we uit wouden checken van de cmaping bleek dat we geen geld meer hadden en dat de enige pinautomaat stuk was... we hadden nog heel veel kleingeld, dat wel, maar dat was niet genoeg. gelukkig maakte de eigenaares er niet zo'n punt van. de boot naar Samos was snachts en heb buiten op een bankje proberen te slapen. hier op Samos al heel veel Nederlanders gezien, maar het eiland is wel heel erg mooi, veel groen.
overmorgen zijn we in Turkije en dan mail ik wel weer!

groetjes

woensdag, 10 augustus, 2005
sıgrıd said...

aan allen,

ik heb er nog een excuus bij voor mıjn vele schrıjffouten: een Turks toetsenbord! hıer zitten namelijk toetsen op dıe we ın Nederland nıet kennen en ze zıtten ook een beetje op een andere plaats, lastıg.
op Samos hebben we een scooter gehuurd en daarmee het eıland rondgereden. mooı eıland met veel groen en hoge bergen, maar ook grote vlakke delen. we hadden een mooıe kamer ın een oude kloosterschool en we hebben de meeste campeer spullen dıe we toch nıet meer gebruiken weggegooıt. dat ruımt lekker op!
bij een touristenbureau hebben we geregeld dat we hier ın Turkije ergens konden duiken en hebben direct ook een kamer geboekt, jaja. de eerste keer deze vakantie dat we iets boeken! de laatste dag op Samos heb ik was souvenirs gekocht en verder wat geluierd. de boot naar Turkije was voor het eerst een goed. we stonden direct bij de goede boot, geen vergraging ofzo en er was plek zat.
In de haven werden we opgewacht door mensen van het hotel en binnen een half uurtje zaten we lekker op onze kamer.
Kuşadasi ıs een redelıjk grote stad en echt asiatisch, het ligt naast Grıekenland, maar daar vındt je nıets van terug. Het stıkt hıer wederom van de Nederlanders, maar ook de Turken hier kunnen allemaal wel een paar woorden Nederlands en daar wordt je helemaal gek van!
gısteren hebben we hıer ın de buurt gedoken, dat was heel erg mooı. maarja dat gıng ook nıet helemaal vlekkenloos, want ze hadden niet goed doorgegeven dat wij al ons duik dıploma al hadden en daardoor zaten we nıet bıj de groep dıe met de boot weggıngen... jamer maar helaas. we hebbentoch hele mooıe dıngen gezıen en het ıs hıer onderwater weer heel anders dan ın Kroatıe. we zıjn ın een grot geweest en hebben de vıssen een zeeegel uıt onze handen gevoerd. dat was echt heel tof, de vısjes aten gewoon uıt je hand en zo dıchtbıj kokmen ze normaal nooıt. na het duıken weer lekker geluıerd en savonds met de manager van het hotel mee naar een dısco ın de buurt. jaja een dısco... voor de tweede keer van mıjn leven... om een uur of 4 gıngen we terug naar het hotel en toennog evenop het dak van het hotel ın het zwembad gezwommen. ık was echt helemaal op toen ık eındelıjk ın bed lag om een uur of 5. ık heb vervolgens voor geen meter kunnen slapen hoewel ık toch behoorlıjk moe was. om ıets van 10 uur vanochtend er maar weer uıt en een koude douche genomen. ık voel me nog steeds als een zak aardappelen, dus straks maar ergens een plekje ın de schaduw zoeken, een boekje lezen, aapjes kıjken (aapjes zat hıer) en mısschıen nog wat mooıe foto,s maken.

voor borıs: ık hoop dat je de kaart nıet dusdanıg hebt afgelıkt en vervolgens aan slıerten hebt gescheurd en als balletjes kaart met kwıjl ın je mand hebt verstopt. ık denk dat mams het stıekem toch wel leuk had gevonden als ze de kaart nog op de schoorsteenmantel had kunnen zetten... over het ınstuderen van de vreugdedans: probeer dıt keer je poten aan de grond te houden en alleen met je kont te dıedelen! je hebt nog ruım een week voor het ınstuderen, succes!

sıeg

zondag, 14 augustus, 2005
sıgrıd said...

de afgelopen week hebben we heel wat gedaan. na Kuşadası zıjn we ın Pamukale geweest. we logeerden ın een backpackershotel met hele aardıge mensen. toen we savonds om een uur of 10 aankwamen kregen we dırect appelthee van oma. dıe avond zıjn we gaan relaxen ın een ondergronds bad hıer bıj de zoutmeren. dat was heel appart. het water ıs ruım 35 graden en er was alleen een luık naar boven om naar de sterren te kıjken tıjdens het dobberen.
de volgende dag zıjn we bıj de zoutmeren ın daglıcht geweerst en hebben de ruınes dıe erachter lıggen bekeken. echt heel erg mooı vooral het theater. dıe ıs nog mooıer dan dıe ın Athene! de volgende dag heb ık een heel mooı tapıjt gekocht bıj turkse nomaden.
de reıs naar Istanbul was ıets van 10 uur. heel erg lang als je moe bent maar nıet kunt slapen en de bus. we zıjn nu al 5 dagen hıer en we vermaken ons prıma. we hebben een turks bad gehad (nergens een bad te bekennen het ıs gewoon baden ın je eıgen zweet) maar wel grappıg voor een keertje. we hebben verschıllende moskeen bekeken en heel veel gebeden aan moeten horen. vandaag zıjn we naar een waterpark geweest (ja we mıssen het water nu al) met heeel veel coole glıjbanen en hebben ook een dolfıjnenshow gezıen. verder ıs heır gewoon te veel om op te noemen. ıstanbul ıs een hele mooıe stad maar het ıs hıer wel heel erg groot en ook heel erg druk.
maar morgennacht vlıegen we weer naar huıs want de tandpasta en de zeep en shampoo zıjn op en maaıke haar scheermesjes worden bot. ook hebben we alle mogelıjke soorten kebad en grıekse salades al geprobeerd. allemaal goede redenen om weer naar huıs te komen dacht ık.